Rövid történeti áttekintés
A hetednapi adventisták szombatiskolája általában megegyezik más egyházak vasárnapi iskolájával. Különbséget jelent azonban, hogy résztvevőit nem csupán a gyermekek, hanem bármely korosztály alkothatja. Legfontosabb célja, hogy Krisztus tanítványaivá nevelje hallgatóit. Négy alapvető szándéka a hit, a közösségi élet fejlesztése, más emberi csoportok elérése és a világmisszió.
A szombatiskolai munka kezdetei 1852-re nyúlnak vissza, amikor James White megírta az első szombatiskolai leckéket a gyermekek és a fiatalok számára az Ifjúsági Segítő című lapban. Az első rendszeres csoportot 1853-ban szervezte meg White a New York államban lévő Rochesterben. A felnőttek számára 1863-ban, a fiatalok részére pedig 1869-ben publikálták az első szombatiskolai tanulmányt. Az utóbbi esztendőben a szombatiskola intézményének kiépítését is megkezdték. Kinevezték az első szombatiskolai tisztségviselőket, és rendszeres jelentést készítettek a résztvevők számáról. Megszülettek az első segédanyagok a tanítók és a tisztviselők részére. Az első szombatiskolai egyesületet 1877-ben szervezték meg Kaliforniában, majd a következő évben létrejött a szombatiskolai egyesületeket összefogó intézmény 5851 taggal és 177 szombatiskolával.
A következő évtizedekben a különböző gyermekkorcsoportok számára készítettek speciális tanulmányokat. Szombatiskolai énekeskönyvet is publikáltak. Az adományokat pedig fokozatosan világmissziós célokra használták fel. Az egyházszervezeti változásokkal párhuzamosan világszervezeti szinten 1901-től a Generál Konferencia Szombatiskolai Osztálya koordinálta a munkát, ezért a szombatiskolai egyesületeket feloszlatták.
Az 1910-es években vezették be a 13. szombatiskola rendszerét, amelynek eredményeként az összegyűjtött adományokat speciális világmissziós cél(ok)ra használták fel. A szombatiskolai munka több évtizedes továbbfejlődésének eredményeként 1992-ben 2004 országban működött 687 különböző nyelven, 71893 szombatiskolában 8 786 693 taggal. Világmissziós célokra 43,565 millió dollárt adományoztak résztvevői. A felnőttek számára készült tanulmányokon kívül hét más korcsoport (0-3, 4-6, 7-9, 10-12, 12-14, 15-18, 19-30 évesek) számára állítottak elő tananyagot és szerveztek csoportokat.