Jeremiás ugyanazzal vívódott magában, mint mi: hogyan értelmezhetjük a gonoszságot? Talán itt van a probléma, ha megpróbáljuk értelmezni azt, ami „értelmetlen”.
Ellen G. White írt erről: „A bűn eredetére lehetetlen olyan magyarázatot találni, ami megindokolná létezését. A bűn »betolakodó«, amelynek jelenlétét nem lehet megindokolni. A bűn titokzatos, érthetetlen; mentegetése egyenlő volna igazolásával. Ha mentséget lehetne találni rá, vagy okot létezésére, akkor megszűnne bűn lenni” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 438. o.). Cseréljük fel a bűn kifejezést a gonosz szóval és a kijelentés ugyanúgy értelmes lesz: A gonoszság eredetére lehetetlen olyan magyarázatot találni, ami megindokolná létezését. A gonoszság „betolakodó”, amelynek jelenlétét nem lehet megindokolni. A gonoszság titokzatos, érthetetlen; mentegetése egyenlő volna igazolásával. Ha mentséget lehetne találni rá, vagy okot létezésére, akkor megszűnne gonoszságnak lenni.
Amikor egy tragédia bekövetkezik, halljuk, amint emberek mondják, vagy mi magunk is hasonlóan gondoljuk: Nem értem! Ennek semmi értelme! Nos, nagyon is jó oka van, hogy nem értjük: mert érthetetlen. Ha értenénk, ha logikus, racionális lenne, akkor nem lenne annyira gonosz, nem lenne annyira tragikus, mert értelmes célt szolgálna. Fontos emlékezni arra, hogy a gonoszság, a bűn gyakran nem magyarázható meg. Ami számunkra elérhető, az a kereszt valósága, amely felfedi Isten szeretetét és jóságát, a megmagyarázhatatlan gonoszság ellenében, amit a bűn okozott.
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1. Gondolkozzunk el azon, hogy sem a gonoszság, sem a szenvedés nem nyer értelmet, nincs rájuk racionális és jó magyarázat. Miért jobb ez így? Gondold végig! Egy borzalmas tragédia sújt le: talán egy gyermek hal meg egy szörnyű betegségben több évnyi szenvedés után. Azt gondoljuk, hogy ilyenkor létezik jó és racionális magyarázat? Nem egyszerűbb ezt a bűnös világunkban jelenlevő gonoszság következményének tulajdonítani? Beszéljétek meg a csoportban!
2. Gondoljunk Ellen G. White prófétai szolgálatára! Milyen értelemben terhel ma is némelyeket felelősség azért, mert úgy viszonyulnak hozzá, mint ahogyan Jeremiáshoz viszonyultak egyes kortársai?
Letöltés |