AZ EMBER FIA

Jézus teljes mértékig tudatában volt annak, hogy Ő ember Fia és Isten Fia is egy személyben (Lk 22:67-70), mégis az „ember Fia” kifejezéssel szeretett leginkább önmagára utalni. Más nem illette ezzel a névvel. Ezzel az elnevezéssel még István beszédében találkozunk (ApCsel 7:56), valamint Jel 1:13 és 14:14 verseiben.

„Isten Fiának emberi formában való megjelenése számunkra maga a mindenség! Olyan arany kötél ez, mely egybeköti lelkünket Krisztussal, és általa az Atyával. Tegyük ezt tanulmányunk tárgyává! Krisztus valóságos ember volt. Emberré válásával bebizonyította alázatát. Ugyanakkor testben megjelent Isten volt” (Szemelvények Ellen G. White írásaiból. 1. köt. Budapest, 1999, Advent Kiadó. 230. o.).

Az „ember Fia” kifejezés Lukács evangéliumában többféle szempontból is betekintést nyújt a testben megjelent Jézus természetébe, küldetésébe és sorsába. Először is, ez a cím emberként azonosítja (Lk 7:34), akinek nincs földi lakcíme vagy biztonságos tartózkodási helye (Lk 9:58). Másodszor, Lukács azért használja ezt az elnevezést, hogy hangsúlyozza Krisztus isteni természetét és státuszát: „az embernek Fia ura a szombatnak is” (Lk 6:5). Ő a Teremtő, akinek van hatalma megbocsátani a bűnöket (Lk 5:24). Harmadszor, hogy elvégezze megváltói művét, amivel a Szentháromság megbízta még a világ alapítása előtt (Ef 1:3-5), az ember Fia eljött megkeresni és megtartani az elveszetteket (Lk 9:56; 19:10). A megváltás művének teljesítéséért azonban „szükség az ember Fiának sokat szenvedni és megvettetni… és megöletni, és harmadnapon feltámadni” (Lk 9:22). Ez rávilágít, hogy a megváltás terve Istentől származik, és emberként Krisztus teljesen alárendelte magát ennek a tervnek.

Negyedszer, figyeljük meg, mennyire teljes képet fest Lukács a szenvedő Messiásról a következő szakaszokban! Jézus előre látta a keresztet (Lk 18:31-33), elárultatását (Lk 9:44), halálát, amely beteljesíti a jövendöléseket (Lk 22:22), keresztre feszítését és feltámadását (Lk 24:7; vö. Lk 11:30), valamint közbenjárói szolgálatát, amit az Atya előtt végez (Lk 12:8).

Ötödször, Lukács a végidei eseményekben is látja az ember Fiát, a Királyt, aki dicsőségben visszajön a földre, hogy megjutalmazza szentjeit és véget vessen a nagy küzdelemnek (Lk 9:26; 12:4; 17:24, 26, 30; 21:36; 22:69). Röviden tehát, az „ember Fia” kifejezés nemcsak azt a sokféle szempontot fogja össze, hogy kicsoda Krisztus, hanem arra is rávilágít, mit tett eddig, és mit fog tenni ezután a megváltási terv beteljesítéséért.


Mai tanulmány lejátszása hanganyagként

Letöltés
2015. 2. negyedév

Lukács evangéliuma

Feliratkozás

Ha szeretnéd a Bibliatanulmányokkal kapcsolatos beszélgetéseket heti rendszerességgel videó e-mail formájában megkapni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlap segítségével!

Név:
E-mail cím: