Jézus kijelentette: „ezen a kősziklán építem fel az én anyaszentegyházamat” (Mt 16:18). Ki az a kőszikla (görögül petra), akire az egyház felépült? Bizonyos igemagyarázók szerint Péter. Érvelésük szerint az Úr élt a nyelvi lehetőséggel, ami az eredetiben a Péter és a szikla (görögül Petros és petra) szavak hasonlóságában rejlett. A szójáték még érthetőbb lehetett arámul, ahogyan Jézus valószínűleg beszélt. Ám valójában senki nem tudja teljes bizonyossággal, hogyan is hangzott pontosan Jézus kijelentése arámul. Csak a görög szöveget jegyezte fel Máté, különbséget téve a Petros (kő) és petra (szikla) között, és e megkülönböztetés felett nem szabad figyelmetlenül átsiklani.
Jó okunk van azt állítani, hogy a petra szó Krisztusra utal. Jézus kijelentésének közvetlen szövegkörnyezete (Mt 16:13-20) Krisztus lényére és küldetésére, nem pedig Péterére összpontosít. Továbbá Jézus korábban már használta a sziklára építés motívumát, amiben egyértelműen Önmagát és a tanításait nevezte sziklának (Mt 7:24-25).
Mi a jelképes jelentése a „sziklának” az Ószövetségben (5Móz 32:4; Zsolt 28:1; 31:3-4; 42:10; 62:3; Ézs 17:10)?
Amikor Péter és a többi apostol hallotta Jézustól, hogy egyházát sziklára építi, bizonyára az ószövetségi értelemben elevenedett fel bennük a kép, Istenre utaló jelképként.
Péter is említette, hogy Krisztus „ama kő, melyet ti építők megvetettetek, mely lett a szegletnek fejévé” (ApCsel 4:11), Őt nevezte az egyház alapjának (1Pt 2:4-8), a keresztényeket pedig általánosságban élő kövekhez hasonlította. A szikla (petra) szóval egyedül Krisztusra utalt. A Biblia Jézuson kívül emberre nem használja a petra szót.
Pál apostol is Krisztusra vonatkoztatta a petra szót (Róm 9:33; 1Kor 10:4), és határozottan kijelentette: „más fundamentomot senki nem vethet azon kívül, amely vettetett, mely a Jézus Krisztus” (1Kor 3:11). Ezért arra a következtetésre jutunk, hogy az apostoli egyház egyöntetűen Jézus Krisztust tekintette annak a kősziklának (petra), amelyen felépült az egyház, és az egyház lelki épületében a próféták, apostolok (köztük Péter) képezik az élő kövek első sorát (Ef 2:20).
Miért fontos tudni, hogy maga Krisztus az alapja az egyháznak, még ha az időnként igencsak gyengének is tűnik?
Letöltés |