A Római levéllel összhangban Pál a Galáciai levélben is nagy gonddal érzékelteti, hogy a törvénynek nem a megigazítás a szerepe, hanem azt meghatározni, mi a bűn (Gal 3:19, 21).
Milyen képekkel mutatja be Pál a törvény célját Gal 3:23-24 verseiben? Vajon mit jelentenek ezek a hasonlatok?
A 24. vers szerint a törvény olyan, mint a nevelő. A görög kifejezés a gazdag család egy rabszolgáját jelöli, akinek ura fiával kellett foglalkoznia. A tanító feladata volt a fiút önuralomra nevelni. Rabszolga volt, mégis jogában állt fegyelmezni a gyereket, akár tettleges büntetést is alkalmazva. Amikor a fiú felnőtt, a nevelőnek többé nem volt hatalma felette.
A nevelő szerepének magyarázata fényében vajon mi lehet a törvény feladata annak az embernek az életében, aki már üdvösségre jutott Krisztusban?
A felnőtt fiú felett a tanítónak már nem volt hatalma, de továbbra is elvárták, hogy az addig tanultak érett döntések meghozatalához segítsék a fiút. Hasonlóképpen a keresztény is, noha nem áll a törvény kárhoztató hatalma alatt, de elvárható tőle, hogy éretten, a törvény elveivel összhangban irányítsa a tetteit. Nevelői szerepén túl a törvényt hasonlíthatjuk még a gondviselőhöz is, ami védi a hívőt, míg eljön „a hit” (Gal 3:23). Itt ismét azt látjuk, hogy Krisztus a törvény „vége”, célja. Pál éppen akkor fogalmaz így, amikor elmondja: a törvény vezetett el Krisztushoz, „hogy hitből igazuljunk meg” (Gal 3:24).
Olvassuk el figyelmesen Gal 3:21 versét! Mit mond itt az apostol, ami egyszer és mindenkorra cáfolja azt a nézetet, hogy a törvény betartásával juthatnánk üdvösségre? Miért olyan jó hír ez? Beszélgessünk erről szombaton a csoportban!
Letöltés |