NEM ÚGY, MINT A POGÁNYOK (1THESSZALONIKA 4:4-5)

Milyen üzenetet találunk 1Thessz 4:4-5 verseiben? Mit mondanak személyesen nekünk?

Noha a 3. tanulmányban említett filozófusok felléptek az erkölcstelen kicsapongások számos formája ellen, a Pál korabeli pogány társadalmakban alig vagy egyáltalán nem volt jellemző az önmegtartóztatás. Cicero, az ismert pogány szónok így nyilatkozott: „Aki úgy véli, hogy az ifjakat tiltani kellene még a paráznákkal való viszonytól is, az kétségtelenül túlzottan szigorú… nézete nemcsak e kor szabadságával ellenkezik, hanem eleink szokásaival és felfogásával is. Hiszen mikor nem volt ez általános gyakorlat? Mikor kárhoztatta bárki? Mikor volt tilos” (idézi Abraham Malherbe: The Letters to the Thessalonians. The Anchor Bible. 32B köt. New York, 2000, Doubleday. 235-236. o.)? Ma sokak számára kimondottan ellenszenves bármiféle önmérséklet a nemi életben. Úgy érzik, hogy csak másutt, más korban élő emberekre vonatkoztak ilyen szakaszok: „Mindegyiktek szentül és tisztességesen éljen feleségével, és ne szenvedélyes érzékiségben, mint a pogányok, akik nem ismerik az Istent” (1Thessz 4:4-5, SZIT). Ám az ókori világban sem tartották jobban féken a szenvedélyeket, mint a mi világunkban ma, tehát Pál üzenete akkor sem volt elfogadottabb a társadalom szélesebb köreiben, mint ma. Az apostol abban látta a megoldást az erkölcstelenség problémájára, hogy minden férfi „tisztességben tudja bírni a maga edényét” (1Thessz 4:4). A bírni szóval fordított görög szó általában azt jelenti, hogy „megszerez”, „hozzájut”, de a „tudja bírni a maga edényét” szókapcsolat jelentése nem világos. Ha Pál az edény alatt azt érti, hogy nő (az ókorban valóban utaltak a nőkre az edény szóval, lásd 1Pt 3:7), akkor ezt mondja: minden férfi igyekezzen tisztességes házasságban élni, kerülve az erkölcstelenséget. Viszont a legtöbb mai fordítás az edény szót úgy értelmezi, hogy az ember saját testét jelöli, amint az új Károli-fordítás is írja: „hogy mindegyikőtök szentül és tisztán őrizze meg testét”. Mindkét esetben igaz, hogy Pál világosan szembehelyezkedett kora erkölcsi feslettségével. A keresztények ne viselkedjenek úgy, mint a „pogányok”. A társadalom szélesebb körének elfogadott normája számunkra nem lehet mérce. A házasélet szent, egy férfi és egy nő házassági kapcsolatára elkülönített. Amint Pál tovább folytatva rámutat a 6. versben, a szexet nem szabad könnyelműen venni; elkerülhetetlen, hogy az Isten által megszabott kereteken kívül ártalmas következményei lesznek. Ugyan ki nem látta még mások életében – vagy talán éppen a sajátjában –, hogy milyen bajok forrása lehet, ha helytelenül élnek ezzel az ajándékkal?!


Mai tanulmány lejátszása hanganyagként

Letöltés
2012. 3. negyedév

Pál első és második levele a thesszalonikaiakhoz

Feliratkozás

Ha szeretnéd a Bibliatanulmányokkal kapcsolatos beszélgetéseket heti rendszerességgel videó e-mail formájában megkapni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlap segítségével!

Név:
E-mail cím: