Az Ószövetség olvasói a legrégebbi időktől fogva eltérő szempontú megközelítési módokat ismertek fel a messiási próféciákban. E próféciák két fő irányvonalát nevezte meg a legtöbb zsidó és őskeresztény kutató. Egyes szakaszok a királyként érkező Messiásra mutatnak: a győzedelmes Király, aki igazságot hoz a népnek, Izráel uralmát kiterjesztve az egész földre. Más szövegek pedig arra utalnak, hogy a Messiás szenvedő szolga lesz, akit megaláznak és elutasítanak. Sokan beleestek abba a hibába, hogy nem ismerték fel: e szövegek mind ugyanarra a Személyre mutatnak, csak munkájának más részeire, időszakára.
Olvassuk el Ézs 9:1-7; 53:1-6; Jer 23:1-6; Zak 9:9 verseit! Vegyük számba az eljövendő Szabadító ezekben felsorolt jellemzőit! Milyen „ellentétes” képek jelennek meg a megjelölt versekben?
E szakaszok sokakat gondolkodóba ejthettek a Messiás eljövetele előtt. A királyként érkező Messiásra utaló szövegek általában nem sejtetik szenvedését vagy megaláztatását. A Szenvedő Szolgára vonatkozó részek pedig jellemzően úgy mutatják be a Messiást, mint akinek csekély a hatalma, a világi tekintélye. Jézus korában a zsidóság abban látta e probléma feloldását, hogy a Szenvedő Szolga az egész népet és szenvedését szimbolizálta a fogság és az idegen fennhatóság idején. A Messiásra vonatkozó képből az ilyen témájú verseket kivéve sokan csak győztesként, királyként várták a Messiást. Várakozásuk szerint az eljövendő Király lerázza az elnyomókat és visszaállítja Izráelt méltó helyére a nemzetek között.
A Szenvedő Szolgára utaló igehelyek eltávolításával természetesen az a fő probléma, hogy valóban léteznek olyan fontos ószövetségi részek, amelyekben a Messiás e két fő jellemzője keveredik. Ugyanazt a Személyt mutatják be. Első látásra talán nem annyira világos, hogy az említett jellemzők egyidejűleg értendők vagy egymást követően.
Amint ApCsel 17:2-3 verseiben is láthatjuk, Pál végigvezette a thesszalonikai zsidókat az Ószövetség Messiásra vonatkozó igehelyein, és együtt mutatta be jelentőségüket.
Izráel népe az ókorban nem látott tiszta képet a Messiás első eljöveteléről. Ma a második adventtel kapcsolatban találkozhatunk eltérő nézetekkel. Mennyire fontos tehát törekedni a Biblia helyes megértésére? A tanbeli tévedés miért okozhat rendkívül sok gondot?
Letöltés |