A kiáltás: a titok fürkészése

A kereszten Jézus rettenetesen szenvedett, de az Atya épp úgy szenvedett. Isten Krisztusban volt, következésképp „a mindenható Isten a Fiával együtt szenvedett" (Ellen G. White: The Upward Look. 223. old.). Még azt is mondhatnánk, hogy „maga Isten feszíttetett meg Krisztussal együtt, mert Krisztus egy volt az Atyával" (Ellen G. White cikke, Signs of the Times, 1894. március 26.). Milyen lehetett a szenvedés, amit a Szentháromság átélt, ami erre a kérdésre indította Krisztust: „Én Istenem, én Istenem! miért hagyál el engemet?" (Mt 27:46)?

Hogyan értelmezzük Krisztusnak ezt a felkiáltását?

A kereszten Isten elszenvedett valamit, amit soha azelőtt nem: a bűnért való büntetést. „Az Atya szeretetének és kegyelmének visszavonulása miatt szükségképpen szörnyű sötétség gyűlt köré; hisz a bűnös helyére állt… Az Igaznak el kellett szenvednie Isten ítéletét és haragját – nem a bosszúállás miatt, hiszen Isten szíve a legmélyebb bánattól sajgott, amikor bűntelen Fia a bűnért járó büntetést szenvedte. Az isteni erőknek ilyen szétválása soha többé nem fog bekövetkezni az egész örökkévalóságon át" (Ellen G. White magyarázata, SDA Bible Commentary. 7. köt. 924. old.).

Ez a kijelentés először is azt sugallja, hogy az Atya nem azért vonta vissza szeretetét a Fiától, mert nem szerette, hanem mert Jézus helyettünk halt meg. Senki nem közvetíthette Isten szeretetét a Fiú számára! Másodszor, miközben a Fiú a világ bűneiért haldoklott, az Atya szívében nem volt bosszúvágy. Nem örült Fia halálának, hanem vele szenvedett. Harmadszor, Isten számára a bűneinkért való igazi büntetés „az isteni erők szétválása" volt. Ellen White az Atya, a Fiú és a Szentlélek kapcsolatának titkába vezet be azzal, hogy leírja, min ment át a Szentháromság, miközben Jézus a kereszten függött. A szétválaszt ige valódi jelentése: „eltör" vagy „szétszakít". Aminek egyben kellett volna maradnia, szétszakadt.

Röviden, Krisztus áldozata által az Istenség vállalta a felelősséget a világ bűneiért, mi több, a Szentháromság szenvedte el e bűnök következményeit. Lehetséges volna, hogy a halhatatlan Szentháromság Isten egészen egyedülálló módon – az isteni erők átmeneti szétválása által – érezte a bűnössé lett emberiség örök halálának teljes intenzitását, amikor egy időre a Fiú ki lett rekesztve a Szentháromság egységéből? A megváltási terv, az engesztelés, noha ideiglenesen, de elválasztotta egymástól a Szentháromság tagjait. Az Istenség határtalan „fájdalma" csak egyszer történt meg, és soha többé nem ismétlődik meg.


Ehhez a tanulmányhoz nem található hanganyag!
2008. 4. negyedév

Az engesztelés és Krisztus keresztje

Feliratkozás

Ha szeretnéd a Bibliatanulmányokkal kapcsolatos beszélgetéseket heti rendszerességgel videó e-mail formájában megkapni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlap segítségével!

Név:
E-mail cím: