Olvassuk el újra Mt 16:14 versét! Arról már beszéltünk, hogy az emberek Keresztelő Jánossal tévesztették össze Jézust. De Illéssel, Jeremiással vagy más ószövetségi prófétákkal is? Honnan keletkezhettek ilyen gondolatok?
Illés volt a Kármel-hegyi történet félelmet nem ismerő prófétája, az a lánglelkű személy, akinek egyedül volt mersze szembeszállni Izráel makacs királyával és annak démoni feleségével. Ő volt az, aki egymagában is kiállt Akháb tisztességtelen uralmának pogány elemekkel teleszőtt vallási szervezete ellen (lásd 1Királyok 18).
Jeremiás, „a síró próféta" a nemzet hanyatlásának és válságának idején lépett színre, és olyan üzenetet közvetített honfitársainak, ami kellemetlenebbül már nem is hathatott volna népe érzéseire – és meg is fizetett ezért (Jer 20:1-2, 7-8).
Jézus az írástudóknak és farizeusoknak rótta fel a hozzájuk intézett kemény szavai végén, hogyan bántak Isten mindhalálig kitartó harcosaival, a többi hűséges, ószövetségi prófétával. Mintha ezzel is arra utalt volna, hogy mondandójának lényege: „Így hát magatok ellen tesztek bizonyságot, hogy fiai vagytok azoknak, akik megölték a prófétákat" (Mt 23:31).
Milyen jelentőséget tulajdoníthatunk annak, hogy kortársai éppen az említett személyekkel azonosították Jézust?
Kifejezett elismerésnek számított, hogy Jézust a Péter válaszában felsorolt személyekkel hozták kapcsolatba (Mt 16:14), akik lelki óriások voltak, jellemük kiválósága mélyen élt a zsidó társadalom köztudatában. Ám ha mégoly hízelgőnek tűnt is, az efféle összehasonlítás igen messze esett az igazságtól. Ha például Jeremiás azt állította volna, hogy ő a világ Világossága, a történelem tébolyodottként tartaná számon. Bármilyen dicsőséges volt is a győzelem a Kármel-hegyén, ha Jézus úgy meghunyászkodik az ellenség előtt, mint ahogy Kármel egykori hőse, Illés tette, nem borulnánk imádattal a lába elé. Jézust e hithősökkel összekeverni, még ha ez megtisztelőnek ill. érdekesnek tűnhetett is, távolról sem illik ahhoz a képhez, amit az evangéliumok festenek róla.
Mi a legfőbb különbség Jézus és a többi próféta között, és nekünk miért olyan fontos ez a különbség (lásd Jn 1:1-5; 17:5; Zsid 1:1-3)?
Ehhez a tanulmányhoz nem található hanganyag!