Cippóra, Mirjám és Áron

Olvassuk el 4Móz 12:1-3 verseit. Egyesek feltételezik, hogy nem lehetett Cippóra a kúsita asszony, akire Mózes feleségeként utal az Írás, hiszen másutt azt olvassuk róla, hogy midianita volt. E feltételezés képviselői azzal érvelnek, hogy Mózes újra nősülhetett, talán Cippóra halála után. A Biblia azonban nem utal Mózes második házasságára (ami ha megtörténik, kétség kívül nagy eseménynek számított volna). Nem kizárt, hogy kúsitaként is utaltak a midianita Cippórára (Hab 3:7). Találni rá példát, hogy a két jelzőt felváltva használták. A kúsita szó talán régiesebb, költői nyelvezetű részekben fordul elő.

Olvassuk el 2Móz 2:1-9; 15:20-21; Mik 6:4 verseit. E szakaszokból mire következtethetünk Mirjám jellemével, adottságaival kapcsolatban? Milyen kiváltságokat élvezett? Lásd még: Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. 343–344. old.!

Milyen szégyenletes dologról értesülünk 4Móz 12:1-ben?

A bűneset makacs és szörnyű következményeinek egyike az emberek szívében gyökeret verő előítélet. Még olyan nagyszerű képességekkel megáldott, köztiszteletben álló vezetők, mint Mirjám és Áron sem voltak mentesek ez alól. A helyzetet még csak súlyosbította, hogy Cippóra hűségesen kitartott Izráel népe mellett megpróbáltatásuk idején. 2Móz 4:20 szerint, amikor Mózes felkerekedett, gyermekeivel együtt vele ment Egyiptomba, és éppen ő mentette meg Mózes életét (26. vers). Ki tudja, mi lett volna Izráel népével, ha Mózes meghal! Szomorú, hogy annak a népnek a vezetői között is lábra kapott az előítélet, akik maguk is annyit szenvedtek egy másik nép igazságtalansága miatt!

Valójában mi húzódott meg a Cippóra elleni támadás mögött (4Móz 12:2)?

Mirjám és Áron nyilván gyengülni érezte addigi befolyását, amiért részben Mózes feleségét hibáztatták. Miért? Azért, mert Cippóra apja tanácsolta fivé-rüknek, hogy vezetőket nevezzen ki a nép fölé, akiknek csak a nehezebb ügyekről kellett Mózest tájékoztatni. A Cippóra elleni támadás nem véletlen, Mózes tekintélyét csorbító elejtett szó lehetett. Áron és Mirjám valószínűleg sosem fogadta el igazán testvérük feleségét, és miután a pusztában találkoztak az aszszony családjával, még inkább lenézhették őket.


Ehhez a tanulmányhoz nem található hanganyag!
2007. 3. negyedév

Történetek a házasságról: ószövetségi párkapcsolatok

Feliratkozás

Ha szeretnéd a Bibliatanulmányokkal kapcsolatos beszélgetéseket heti rendszerességgel videó e-mail formájában megkapni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlap segítségével!

Név:
E-mail cím: