SALAMON BÖLCSESSÉGE

Mit tudhatunk meg az alábbi szövegekből a fiatal Salamon természetéről és jelleméről?

1Kir 3:28

1Kir 4:29–34

1Kir 10:23

Mt 12:42

Salamon rendkívüli értelemmel és bölcsességgel megáldott ember volt. Természetesen az értelem és a bölcsesség nem egy és ugyanaz. A világ leggonoszabb emberei között akadtak kimagasló értelmi képességekkel rendelkezők is, csak a bölcsesség, az igazi bölcsesség hiányzott belőlük.

A Biblia szerint a bölcsességnek legalább két fajtája van: a világi bölcsesség (1Kor 3:19) és az Istentől jövő bölcsesség (Jób 28:28; Zsolt 111:10).

Hogy foglalhatnánk össze, miből ered a kétféle bölcsesség közötti különbség?

Vitathatatlan, hogy a világi bölcsességen túl Salamonban megvolt az Istentől jövő bölcsesség: „És az Isten adott bölcsességet Salamonnak és igen nagy értelmet és mély szívet, mint a fövény, mely a tenger partján van" (1Kir 4:29).

Ha tehát „a bölcsesség kezdete az Úrnak félelme", akkor abból a „félelemből" fakadó minden bölcsesség és tudás alapja szükségképpen Isten létének, hatalmának és jóságának elismerése. Az igazi bölcsesség Istentől ered. Az az értelmi képesség, ami nem erről az alapról indul, lehet ismeret, de semmiképp sem nevezhető bölcsességnek. Milyen szomorú, hogy annyi értelmes, tanult, jó felfogású embernek fogalma sincs az igazi bölcsességről!

Egy képzett, értelmes, kiváló szakembert valaki egyszer bűnösnek nevezett. A férfi hevesen tiltakozott: „Ugyan milyen bűnt követtem el? Nem vagyok én bűnös!" Milyen szempontból mondhatjuk, hogy ez is egy példája a bölcsesség nélküli tudásnak? Más példákat is találunk? Milyen tanulságot vonhatunk le a világi ismeret és az Istentől jövő bölcsesség közötti különbségről?


Ehhez a tanulmányhoz nem található hanganyag!
2007. 1. negyedév

A prédikátor könyve

Feliratkozás

Ha szeretnéd a Bibliatanulmányokkal kapcsolatos beszélgetéseket heti rendszerességgel videó e-mail formájában megkapni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlap segítségével!

Név:
E-mail cím: