ISTEN KÉPE

Olvassuk el 1Móz 1:26-27 és 5:1, 3 verseit! Mit tanítanak ezek az igék Istenről, aki megteremtette az embert? Mi történt az emberiséggel a bűneset után?

Az „Isten képére” kifejezés évszázadokon át foglalkoztatta a Biblia magyarázóit. Milyen képre teremtette Isten az első emberpárt? Azt jelentené például ez, hogy tükörbe nézve formálta meg új teremtményeit, önmagához hasonlóra? Vagy arról lenne szó, hogy az ember minden más élőlénynél jobban hasonlít Istenre? Esetleg a Teremtő és az általa létrehozott ember közötti lelki és intellektuális hasonlóságra, kompatibilitásra (összeférhetőségre) utal ez a kifejezés? A Szentírás nem ad pontos magyarázatot rá, még ha a teológusok számos értelmezést vezettek is le az Írásból ennek lehetséges jelentésével kapcsolatban. Azt viszont láthatjuk, hogy a bűneset után ez a kép megváltozott. Ezért is írta Ellen G. White, hogy az oktatás célja: az emberben helyreállítani Alkotója képét (lásd Ellen G. White: Előtted az élet. Nevelés. Budapest, 1992, Advent Kiadó, 9-12. o.).

Ez a hatalmas cél hogyan érhető el a tanítás útján?

Először is, ne feledjük, hogy Isten a vele való kapcsolatra teremtett meg bennünket, és ez valamennyire emlékeztet a szülő-gyerek viszonyra. A saját képére alkotott meg (1Móz 5:1) – mint ahogyan a gyermekek is hasonlítanak a szüleikre –, hogy gyermekeiként, családja tagjaiként nevelhessen fel. Képes kommunikálni és tartós kapcsolatot kialakítani velünk. Isten képe tehát inkább „mentális kép”, ami lehetővé teszi, hogy az isteni és az emberi fél gondolatai találkozzanak. Pontosan ez történik az oktatás keretein belül, először otthon, a szülők és gyermekek között, később pedig az iskolában, amikor a tanítás munkáját a tanárok veszik át. Istennek nyilván az volt a szándéka a számunkra ismert tanítás folyamatával, hogy megkülönböztessen bennünket az élet más formáitól, hiszen minket a saját képére teremtett. Azért tette ezt, hogy taníthasson bennünket és mi tanulhassunk tőle, amíg az Ő képe (az értelme) nem tükröződik rajtunk.

A teremtéstől kezdve a testet öltésig, majd a testet öltéstől az újjáteremtésig a megváltás története a tanítás története. Isten a tanár, a menny pedig állandó iskola (lásd Ellen G. White: Előtted az élet. Nevelés. Budapest, 1992, Advent Kiadó, 297. o.). Mi minden következik ebből otthon, az iskolában, az egyetemen és az egész életben a keresztény oktatás iránti elköteleződésre nézve?


Ehhez a tanulmányhoz nem található hanganyag!
Feliratkozás

Ha szeretnéd a Bibliatanulmányokkal kapcsolatos beszélgetéseket heti rendszerességgel videó e-mail formájában megkapni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlap segítségével!

Név:
E-mail cím: