ISTEN TÖRVÉNYE

Évekkel ezelőtt Franciaországban a halálbüntetés kérdéséről folyt a vita, hogy el kellene-e törölni. Az eltörlés szószólói felvették a kapcsolatot a híres francia íróval és filozófussal, Michel Foucault-val, és felkérték egy vezércikk megírására. Foucault azonban nemcsak a halálbüntetés eltörlése mellett érvelt, hanem az egész börtönrendszer megszüntetését és minden elítélt szabadon engedését támogatta. Miért? Azért, mert Michel Foucault minden erkölcsi alapon álló rendszert pusztán emberi kigondolásnak tekintett, olyan emberi szüleménynek, amit a hatalmon lévők állítottak fel azért, hogy uralmuk alatt tarthassák a tömegeket. Ebből kiindulva gondolta, hogy nincs valós létjogosultsága az erkölcsi törvényeknek. Foucault álláspontja szélsőséges, de egy olyan problémának a logikus folyománya, ami valójában nem újkeletű. Évezredekkel ezelőtt Mózesnek is dolga akadt ezzel a kérdéssel: „Ne tegyetek úgy ott, ahogy most mi teszünk itt: mindenki úgy, ahogy neki jónak tetszik” (5Móz 12:8, ÚRK; lásd még Bír 17:6; Péld 12:14). Viszont ha nem jó azt tenni, ami csak a mi szemünkben helyes – hiszen nem vagyunk igazak, szentek és nem látunk eléggé objektívan ahhoz, hogy tudjuk, erkölcsileg mi a helyes –, akkor honnan tudhatjuk, mit kell tennünk? A válasz természetesen az, hogy a bennünket megteremtő Úr erkölcsi szabályrendszert is adott, hogy aszerint éljünk. A mi meglátásunk talán nem helyes, de az Úré mindig az.

Mit tudhatunk meg az erkölcsös viselkedésről a következő igékből? 5Móz 6:5; Mk 12:29-31; Jel 14:12

Amennyiben a megváltást a keresztény világkép központi elemeként fogadjuk el, akkor (amint az előző héten is láttuk) Isten törvényének, a Tízparancsolatnak is központi a szerepe. Végtére is ugyan mitől vált meg bennünket Isten, ha nem a bűntől, ami törvényszegés (Róm 3:20)? Az evangélium valójában érthetetlen volna Isten törvénye nélkül. Ez az egyik oka annak, hogy tudjuk: a törvény továbbra is, ránk nézve is kötelező érvényű, még ha nem is képes megmenteni. (Éppen ezért van szükségünk az evangéliumra.)Az adventista oktatásnak tehát hangsúlyoznia kell azt, amit Ellen White a törvény örökérvényűségének nevezett (lásd A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent Kiadó, 59. o.), és ebben benne van a szombat is. Az oktatás segít helyreállítani bennünk Isten képét, amennyire ez lehetséges ebben az életben. Éppen ezért Krisztus példájának a fényében magasra kell emelni Isten törvényét, hiszen ez az erkölcsi törvénygyűjtemény mutatja be, hogy valójában mi a helyes Isten szemében.


Mai tanulmány lejátszása hanganyagként

Letöltés
Feliratkozás

Ha szeretnéd a Bibliatanulmányokkal kapcsolatos beszélgetéseket heti rendszerességgel videó e-mail formájában megkapni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlap segítségével!

Név:
E-mail cím: