„A BŰN ÉS A HALÁL TÖRVÉNYE” (Róma 8:1-8)

Pál biztosítja a keresztényeket, hogy „Nincsen azért immár semmi kárhoztatásuk azoknak, akik Krisztus Jézusban vannak… Mert a Jézus Krisztusban való élet lelkének törvénye megszabadított engem a bűn és a halál törvényétől” (Róm 8:1-2). Ha a közvetlen szövegkörnyezettől elkülönítve olvasnánk e verseket, úgy tűnhetne, mintha Pál két, egymással ellentétes törvényre utalna: az élet törvényére, valamint a bűn és a halál törvényére. Csakhogy nem a törvény kétféle, hanem az ember más, mielőtt, ill. miután elfogadta Krisztust.

Hogyan mutatja be az apostol a törvény szerepét Róm 7:7-13 szakaszában?

A törvény aktuális szerepe attól a személytől függ, akiről éppen szó van. Például ugyanazt a kést használhatja egy sebész gyógyításra, a gyilkos pedig arra, hogy kioltsa valakinek az életét. Hasonlóképpen más viszonyban áll a törvénnyel a törvénysértő tolvaj, aki ellopott egy táskát, mint akit véd a törvény (a táska tulajdonosa). A törvényt bemutathatjuk úgy is, mint ami „szent és igaz és jó” (Róm 7:12), ugyanakkor mondhatjuk rá azt is, hogy „a bűn és a halál törvénye” (Róm 8:2). Viszont éppúgy, ahogy büntető bosszúállása mellett Isten továbbra is a szeretet Istene marad, „a bűn és a halál törvénye” – vagyis a törvénynek ez a szerepe – nem teszi magát a törvényt bűnössé.

Róm 8:5-8 szerint a törvény „a bűn és a halál” eszköze azok számára, akik „a test dolgaira gondolnak” (Róm 8:5). Ez arra vonatkozik, aki még mindig az „óemberrel” él kapcsolatban, és nyilvánvalóan nem áll szándékában véget vetni ennek a viszonynak azért, hogy a feltámadott Krisztushoz kösse az életét. A bűnös egység következtében az ilyen ember „ellenségeskedésben” találja magát Istennel és a törvénnyel, mivel ellentétes oldalon állnak (Róm 8:7). Majd Pál kihangsúlyozza, hogy azok számára, „akik… testben vannak”, Isten törvényének engedelmeskedni vagy akár Isten kedve szerint élni lehetetlen (Róm 8:7-8). Ez nyilván nem a Róm 7:13-25 szakaszában bemutatott küzdő emberre utal, aki az elméjével „Isten törvényének” szolgál (Róm 7:25). Az apostol Róma 8. fejezetében valószínűleg azokra gondol, akik „az igazságot hamissággal feltartóztatják” (Róm 1:18), akik lázadnak Isten uralma ellen, és ezért lesz a törvény számukra a bűn és a halál eszköze (Róm 2:12).

Hogyan viszonyulunk a törvényhez, amikor áthágjuk?


Mai tanulmány lejátszása hanganyagként

Letöltés
2014. 2. negyedév

Krisztus és a törvénye

Feliratkozás

Ha szeretnéd a Bibliatanulmányokkal kapcsolatos beszélgetéseket heti rendszerességgel videó e-mail formájában megkapni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlap segítségével!

Név:
E-mail cím: