TÖRVÉNY SZERINT „KÖTVE"

Milyen példával szemlélteti Pál Róm 7:1-6 verseiben az olvasók törvényhez való viszonyát, és mire akar ezzel rámutatni?

Egy kissé bonyolult Pál példája Róm 7:1-6 verseiben, de az igeszakasz figyelmes elemzése segít nyomon követni érvelését.

A levél egészének összefüggésében Pál a Sínai-hegynél felállított istentiszteleti renddel foglalkozik. Amikor a törvény kifejezést használja, gyakran erre gondol. A zsidóknak nehezükre esett megérteni, hogy ez az egykor Istentől kapott rend a Messiás eljövetelével megszűnik. Pálnak azzal a problémával kellett szembenéznie, hogy a zsidó hívők még nem voltak hajlandók feladni azt, ami addigi életükben olyan fontos szerepet játszott.

Lényegében Pál a következő példát mondja: egy asszony férjnél van, a törvény a férjéhez köti, amíg a férje él; addig nem élhet együtt más férfival. Férje halála után azonban felszabadul a törvény alól, ami eddig társához kötötte (3. vers).

Hogyan alkalmazza Pál a házasság törvényének példáját a judaizmus rendszerére? Róm 7:4-5

Ahogy az asszony felszabadul a törvény alól férje halálakor, úgy a testben való régi élet halála Jézus Krisztus által felszabadítja a zsidókat a törvény alól, amit egészen addig meg kellett tartaniuk, amíg előképeit a Messiás be nem töltötte. A zsidók így már minden kötöttség nélkül „újraházasodhattak". Szabadon vőlegényüknek választhatták a feltámadt Messiást, hogy gyümölcsöt teremjenek Istennek. E szemléltetéssel Pál ismét csak arról akarta meggyőzni a zsidókat, hogy bátran elszakadhatnak a régi rendszertől.

Figyelembe véve, amit Pál és a Biblia egésze a Tízparancsolatnak való engedelmességről ír, értelmetlen lenne azt állítani, hogy ezzel az apostol a Tízparancsolat hatályon kívül kerülését tanítaná a zsidó hívőknek. Különben is, akik e szavakra hivatkozva érvelnek az erkölcsi törvény érvénytelensége mellett, nem az egész Tízparancsolat, hanem csak a hetedik nap, a szombat eltörlését hangoztatják. Aki e szakaszt úgy értelmezi, mint ami a szombat érvénytelenítését, illetve annak a vasárnappal való felváltását tanítja, olyan jelentést tulajdonít neki, ami Pál szándékával nem egyezett.


Ehhez a tanulmányhoz nem található hanganyag!
2010. 3. negyedév

Megváltás – a Római levél

Feliratkozás

Ha szeretnéd a Bibliatanulmányokkal kapcsolatos beszélgetéseket heti rendszerességgel videó e-mail formájában megkapni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlap segítségével!

Név:
E-mail cím: