Eddig tehát erőteljes bizonyítékot láthattunk arra, hogy Dániel 8-ban a Görög Birodalom után felemelkedő kis szarv ugyanaz a hatalom, mint ami Dániel 2-eben és 7-ben is a Görög Birodalom után kerül előtérbe, azaz a Római Birodalom. Először mint pogány Róma áll a birodalmak sorában, majd a római pápasággá alakul át.
Mind a három fejezet szimbólumaiban felismerhetjük a két szakaszt. Dániel 2-ben, amint láttuk, a Görög birodalom (a réz) után felemelkedő vas egészen a végig fennmarad, noha a lábfejeknél változik, mert cserép is keveredik közé. Itt ugyan inkább a politika, mint a vallási oldal kap nagyobb hangsúlyt, és a figyelem középpontjában maguk a különböző nemzetek állnak, a Rómában végbement változás helyileg és időben is egybeesett a pápaság felemelkedésével. Dániel 2-ben világosan látjuk azt a gondolatot, hogy a történelem bizonyos pontján Róma formai változáson megy át.
Dániel 7-ben a negyedik állat az első, amit a kis szarv, mint ugyanannak a hatalomnak a következő korszaka követ.
Ismételten tekintsük át Dániel 7 szerint a kis szarvra vonatkozó részleteket! Rómának ebben a korszakában milyen vallással kapcsolatos elemeket találunk?
Miután a 8. versben olvashatunk arról, hogy a Görög Birodalom négy részre szakad, látjuk, amint „azok közül egyből" (9. v.), azaz „az égnek négy szele" közül az egyikből (8. v.), mint közvetlen elődjéből nő ki a kis szarv. Közvetlenül ezután elénk tárul a kis szarv tevékenységének két szakasza is.
Dán 8:9 szerint mi a kis szarv fő tevékenysége? Állítsuk szembe fő ténykedését azzal, amit a kis szarv a 10–12. versekben tesz!
Milyen különbséget látunk?
A 9. versben a kis szarv vízszintes irányban, a föld színén mozog, ami utal a katonai, politikai terjeszkedésre (vö. Dán 8:4). A következő néhány vers már függőleges, a menny felé irányuló cselekvést mutat be: a kis szarv támadást intéz „az ég serege", „a seregnek fejedelme", sőt még a szentély ellen is. Egyértelmű, hogy szó szerinti értelemben a kis szarv nem érhetett fel a mennybe, ezzel a képpel inkább támadásának vallási jellegét érzékelteti a prófécia. Így tehát Dániel 8-ban is ugyanannak a hatalomnak két szakaszával találkozunk: először jön a pogány Római Birodalom, amit a kifejezetten vallási tevékenységet folytató római pápaság korszaka vált fel.
Ehhez a tanulmányhoz nem található hanganyag!