TEST ÉS LÉLEK

A keresztény hit a görög kultúra és filozófia által uralt területen alakult ki és terjedt el. Bár a Görög Birodalom a rómaiak uralma alá került, befolyása sokkal tovább fennmaradt, mint politikai és katonai hatalma.

A görög kultúra hatása nyomán kialakult tanok között volt az a gondolat is, hogy az emberi test gonosz, az emberi vágyak és szenvedélyek gonoszak, ezért a léleknek ki kell szabadulnia a testből. Az egyik filozófus tanítása szerint az emberek eredetileg lelki lények voltak, és a „bukás" után kellett lelküknek az alantas testbe költözni; a valódi lelki és erkölcsi fejlődés pedig azt jelenti, hogy kemény munka árán kerülhetünk vissza az eredeti lelki állapotba. E nézet azonban nem biblikus. A Biblia szerint az emberi test önmagában nem rossz.

Milyen bizonyítékot találhatunk a Bibliában arra, hogy az emberi test önmagában nem rossz (Róm 8:3; 1Tim 3:16; Fil 2:8; Róm 1:3; Gal 4:4)?

Az emberi test – még ha most a bűn befolyása alatt is áll – önmagában nem rossz, hiszen Jézus Krisztus is emberi testet öltött. De mi a helyzet azokkal az újtestamentumi igékkel – különösen Pál írásaiban –, amelyek látszólag szembeállítják a testet a lélekkel? Pl. Róm 8:4–5; Gal 5:24–25; 6:8.

Ezeknek a szövegeknek alapvető mondanivalója nem az, hogy testünk önmagában rossz lenne, hiszen Krisztus is emberi testet öltött. Pál itt inkább a test feletti uralomra helyezi a hangsúlyt, arra, hogy testünk vágyait Isten uralma alá kell helyeznünk. Ef 2:3 rávilágít: „Akik között forgolódtunk egykor mi is mindnyájan a mi testünk kívánságaiban, cselekedvén a testnek és a gondolatoknak akaratját, és természet szerint haragnak fiai valánk, mint egyebek is". Pál arról beszélt, hogy a keresztények ne engedjék a testnek, vagyis a bukott emberi természetnek, hogy uralja őket, hiszen meghaltak a testi természetnek, amelyben a szenvedély és a bűnös vágyak uralkodnak, és most „lélekben" élnek, vagyis hitben, a Krisztus uralma alatt.

A probléma részben a „lélek" szó használatából adódik, ami Pál írásaiban nem az önmagában is örökké létező, szent lényt jelenti, ami állandó ellentétben vagy harcban állna a testtel. A Bibliában a lélek szó hangulatot, viselkedésformát vagy érzéseket is jelenthet. Az Újszövetségben a test sokszor csak a bukott, testi természetet jelenti, miközben a lélek a Krisztusnak való odaszánást és engedelmességet. Azok, akik „lélekben" járnak, alávetették magukat a Szentléleknek, aki a test vágyait ellenőrzése alatt tartja.


Ehhez a tanulmányhoz nem található hanganyag!
2005. 3. negyedév

Tapasztalat Urunkkal, Jézus Krisztussal

Feliratkozás

Ha szeretnéd a Bibliatanulmányokkal kapcsolatos beszélgetéseket heti rendszerességgel videó e-mail formájában megkapni, akkor iratkozz fel az alábbi űrlap segítségével!

Név:
E-mail cím: